The Sunday post #14 - White Monday

Mitt examensarbete är nu äntligen inlämnat och redovisat och det känns så skönt!! Jag har skrivit ett arbete med frågeställningen "Hur kan digitala medier skapa engagemang och utbilda om hållbarhet inom modekonsumtion" så jag har alltså inriktat mig på sociala medier och hållbar modekonsumtion. I och md att det är ett så pass relevant och intressant ämne tänkte jag skriva ut ett litet utdrag här i bloggen. Vad tycker / tänker ni kring detta ämne? #bestofnouw

Det stora problemet inom modekonsumtion är att det sker alldeles för mycket. Och om man ser det på individnivå är det ett problem att många inte känner att de har tillräckligt med kunskap och insikter om hur konsumtion kan bli mer hållbart - och vad man som enskild person kan göra. Naturskyddsföreningen skriver att även om Sverige på flera sätt är ett föredöme i miljöfrågor är vi svenskar bland de värsta när det gäller att konsumera mer än vad planeten klarar av. Bara i Sverige lever vi som att vi hade 4,2 jordklot. Naturskyddsföreningen menar att det finns många problem som skapas av att vi överkonsumerar. Ett av problemen är att vi tar ut mer naturresurser än vad naturen hinner återskapa. En annan allvarlig effekt är klimatförändringarna. ”Med nuvarande konsumtionstakt dröjer det inte många år innan vi drivit klimatförändringarna så långt att de blir självförstärkande och då går det inte att hejda”, skriver de.

I podden Slow Fashion och avsnittet ”Nyköpsnormen” av Johanna Nilsson pratar hon om just fenomenet nyköpsnormen med Katarina Graffman som är kulturantropolog med fokusområde på konsumtionskultur. När jag själv ställer mig frågan ”Många är medvetna om att fast fashion är dålig för miljön, ändå fortsätter många att konsumera kläder på ett ohållbart sätt. Varför är det så?” Svarar Graffman på just det i podden och säger att ”Vi är präglade av en kultur som bygger på att vi alltid ska begära mer. Genom att begära mer tror vi också att vi blir lyckligare, att vi kan bli någon annan än den vi är. Macro marketing, som det kallas, handlar om att strukturera människors tillvaro till konsumtion för att det är vad ekonomin handlar om idag.”

Folk är medvetna om problematiken i överkonsumtion inom mode och kläder men de behöver hjälp på vägen för att, dels få mer insikter och en djupare förståelse, men också för att pusha sig själva att konsumera mer hållbart. Många i min enkät (63% av 64 personer) skrev att de faktiskt handlar hållbart genom att köpa second hand, använda kläder länge och inte köpa fast fashion. Samtidigt var det flera som var ärliga med att de faktiskt inte har ett hållbarhetstänk när det gäller modekonsumtion (45% av 64 personer). Svaren var mestadels att det är en gammal dålig vana att springa in på HM och köpa det som är lättillgängligt, att de handlar för mycket onödigt och att de inte har ekonomin för att handla hållbart. Det som i enkäten svarade att de inte konsumerade på ett hållbart sätt visade ändå på att de ville göra en förändring och att det är ett mål för 2021.

Jag intervjuade Moa Alm som driver kontot @wherewhatvintage och Sara Olsson som har kontot @hallbarasaran, båda med koppling till vintage och second hand. Jag ställde de båda frågan om hur influencers skulle kunna göra för att influera till mer hållbarhet på sina digitala kanaler. De tycker självklart att influencers bör sluta hetsa till konsumtion med sina samarbeten och rabattkoder och även ställa krav på företagen som de samarbetar med. Men Moa svarade även någonting som är väldigt relevant och som samtidigt sätter lite krav på oss konsumenter:
”Jag skulle absolut säga att influencers idag sitter på makten att kunna informera och förändra om hur vi konsumerar, men det är även viktigt att komma ihåg att influencers, precis som vilket företag som helst styrs av pengar (då detta faktiskt är deras jobb) och kommer fortsätta samarbeta med företag så länge det ger resultat och går hem hos deras publik - Vilket lägger över makten på oss konsumenter i stället. Därför är det lika mycket upp till oss som handlar att läsa på, tänka om och kanske visa större support till de samarbeten som faktiskt har ett tydligt miljötänk". Därför är det fortfarande viktigt att den enskilda konsumenten tar ställning. Det är viktigt att inte tänka att någon annan kommer lösa det, och vänta tills det händer. Det går faktiskt att själv vara med och bidra vilket sätter lite press på både företag och influencers.

Jag frågade Sara Olsson (@hallbarasaran) om hon tyckte att digitala kanaler, och främst Instagram som hon är aktiv på, är en betydelsefull faktor för att nå ut med budskapet om en mer hållbar modekonsumtion. Hon svarade: ”Jag tror att majoriteten av människor idag hämtar inspiration och påverkas av sina sociala medier. Det är där den stora normförsjutningen kan börja… Men hållbarhetsinfluencers, liksom hållbara företag behöver också hjälp, genom att t.ex. andra inflytelserika personer eller media visar att de finns.
När jag ställde samma fråga till Moa Alm (@wherewhatvintage) menar hon också på att Instagram är ett bra forum att börja med. .”Det handlar ju mycket om att vara där målgruppen är, och i det här fallet är det en relativt ung publik som är mest engagerad i hållbarhet som också i stor utsträckning finns på plattformar som Instagram..” men tillägger också att det kan vara bra att kombinera med andra plattformar som ger utrymme för mer diskussion, så som Facebookgrupper och forum för att lyfta vissa frågor - där även en lite äldre målgrupp befinner sig.

För att avsluta ställer jag dig frågan ”Brukar du konsumera kläder på ett hållbart sätt?”. Och fundera gärna på dina egna konsumtionsval den senaste tiden. Min förhoppning är att du som läsare ska få en tankeställare kring hur överkonsumtion bidrar till allvarliga klimatförändringar, men även hur du själv kan bidra till en mer hållbar modekonsumtion i din vardag. Kanske blir du, precis som jag, inspirerad och intresserad till att göra en förändring med hjälp av digitala medier och bana väg för framtida generationer.

Gillar

Kommentarer

oliviamalm
oliviamalm ,

Så himla bra och viktigt inlägg! Jag själv konsumerar alldeles för mycket kläder och har satt upp ett mål för att minska det. Jag brukar alltid ge bort, skänka eller sälja ett plagg när jag köper något nytt men trotts det shoppar jag allt för mycket...

nouw.com/oliviamalm
sofilagerback
sofilagerback,

Vilket bra inlägg! Ett sånt viktigt ämne! ❣️

nouw.com/sofilagerback
LouiseEdling
LouiseEdling,
Bra inlägg och viktigt ämne att lyfta🙌🏻
nouw.com/louiseedling
agnesmathilda
agnesmathilda,

Så intressant! Det här är verkligen ett viktigt ämne och det var så kul att få ta del av dina tankar kring det. Bra jobbat!! <3

nouw.com/agnesmathilda
Desireekujala
Desireekujala,

Så intressant ämne! När jag handlar kläder brukar jag försöka tänka långsiktigt och att jag ska kunna bära plagget i många år. Men visst, ibland blir det att ett trendplagg köps ibland iaf..

nouw.com/desireekujala
feliciatingberg
feliciatingberg,

Så skönt att arbetet är inlämnat! Redan när du introducerade ämnet på bloggen fastnade jag, grymt bra 😊 Kram <3

nouw.com/feliciatingberg